Gravid

Att bli gravid är en stor händelse. Ett nytt litet liv börjar växa i kvinnans kropp, ett liv som är skapat av föräldrarna. Graviditeten kan te sig olika för olika personer med det gemensamma att det är kvinnan och kvinnans kropp som styr över fostret som håller på att växa. Här kommer lite tips till dig som är gravid med fokus på kost.

Från de allra första dagarna är det kvinnans kropp som styr hur fostret växer och bildas. Hur kvinnan äter, vilka yttre faktorer hon utsätts för, hur hon sover och hur hon motionerar. Fostret påverkas hela tiden av de kvinnan gör, på både gott och ont. Därför är det viktigt att känna till vad som inte är bra och vad som i vissa fall även kan skada fostret.

Vid en graviditet är det viktigt att man tänker sig för och sköter sig redan från dag ett. Det är viktigt att både kvinnan och det växande fostret får i sig den näring de behöver. Både för att kvinnan ska orka och må bra under hela graviditeten men även för att fostret ska växa och utvecklas.

Vid en graviditet går man upp olika mycket i vikt som kvinna. Det finns vissa riktlinjer att följa men varje graviditet är unik i sig. Vid en normal graviditet är det vanligt att gå upp mellan 10 och 18 kilo.  Vissa kvinnor går upp mindre i vikt och vissa går upp mer i vikt, utan att det behöver vara någon fara. Det kan dock vara bra att ha en riktlinje på vad som är normalt. Dessa kilon läggs på under olika faser under graviditeten, det är till exempel vanligast att man går upp mest under mitten av graviditeten. Här är några riktlinjer hämtad från gravid.se;

  • 0-12 veckor – ingen viktuppgång
  • 12-20 veckor – ungefär 25 procents viktuppgång
  • 20-30 veckor – ungefär 50 procents viktuppgång
  • 30-36 veckor- ungefär 25 procents viktuppgång
  • 36-40 veckor – ingen viktuppgång

Kost

Vid en graviditet är det viktigt att få i sig den kost och den näring som behövs. Protein till exempel, behöver man mer av under en graviditet än annars. Bra källor till det är mejeriprodukter, kött fisk och bönor. En annan viktig del i en graviditet är att få i sig tillräckligt med järn. Detta behövs för att kunna bilda röda blodkroppar (hemoglobin). Hemoglobin behövs för att kunna transportera tillräckligt med syre till det växande fostret. För att kunna absorbera järn är det också viktigt att äta kost med mycket C-vitamin.

Vad som är viktigt att tänka på är att under en graviditet behövs näring inte bara för kvinnan, utan även för det växande fostret samt moderkakan. I och med det krävs det att modern äter en god kost med bra näringsinnehåll som är rik på både protein, vitaminer och mineraler. Känner du att du är osäker på om du tillgodoser dig med tillräckligt med näring är ett råd att komplettera med någon form av kosttillskott. Idag finns det många tillskott som är speciellt framtagna för gravida, som innehåller de näringsämnen som behövs. På apomera.se kan du se konkreta exempel på vilka tillskott som finns.

För ytterligare information om kost och vilka livsmedel som man kan äta som gravid rekommenderar vi att kolla på Livsmedelsverkets sida.